Vad lever vi i för jävla rättssystem?

Jag blir så förbannad, så sårad och så besviken.

För nästan två veckor sedan blev min kära morfar påkörd av en bil i Vibbyn. Han skulle korsa vägen och hämta tidningen på morgonen, men kom aldrig fram till postlådan. Han fick rätt rejäla skador, flera ben brutna och punkterad lunga.

Hans höga ålder resulterade drygt en vecka efter till att han avled. Morfar var frisk innan händelsen. Han hade fått en pacemaker inopererad tidigt i somras, men förutom det, har han fått vara frisk. Han har skött sin gård hela sitt liv där han dessutom är född.

Släkten hade aningar om att olycka skulle ske eftersom bilar kör som idioter längs vibbyvägen, men när det väl hände var det ändå ofattbart att olyckan skulle få ta hans liv. Utredning gjordes och bilföraren förhördes och även morfar som var vid medvetande efter olyckan. Båda parterna fick lämna sina uppgifter om vad som hade skett. Morfar påpekade att han sett bilen och trodde att han skulle hinna över vägen.

Det är 50-skylt längs Vibbyvägen och morfar har länge påpekat att de flesta kör kring 70-80. Bilföraren menade dock på att han hållit sin hastighet. Han visste även om att det bodde ett äldre par i huset vid vägen, eftersom han kört samma sträcka varje dag i flera års tid. Men han såg inte morfar och hann inte bromsa i tid. Nu är morfar död. Jag höll hans hand in i det sista då han somnade in i söndags.

Utredningen är dock nedlagd. Bilföraren får inte ens böter. Konstigt kan man tycka då det handlar om människors liv. Ska jag bara få köra på en människa och gå fri, bara för att jag inte såg personen? Argumentet från polisen var först att åklagarmyndigheten valt att lägga ner utredningen.

Mamma kontaktade dem imorse och frågade varför. Svaret blev att fallet inte ens har kommit in och att det är polisen i Boden som har lagt ner fallet. Upplysningarna mamma fick var dock helt annorlunda. Hon ringde då tillbaka till polisen som gett henne den informationen och han gav till svars att utredningen var nedlagd för att det inte fanns några bevis.

Jag undrar dock vad det är för bevis han menar. Han pratade om att det inte fanns något vittne trots att händelsen var så uppenbar. Menar han att jag kan köra på en liten flicka på 5 år? Gasa och avsiktligt köra på henne, så att hon avlider och sedan säga i förhör att jag inte såg henne? Handlingen är ju fortfarande fel och det tyder på grov vårdslöshet i trafiken. Även om bilföraren inte hade som avsikt att köra på morfar, så var han inte uppmärksam, vilket är bland det viktigaste att kunna då man kör bil. Bilföraren får ingenting för handlingen. Inte ens böter.

Jag tycker det är fruktansvärt detta och jag undrar vad vi lever i för jävla samhälle?! Jag vet med all säkerhet att utredningen hade sett helt annorlunda ut om olyckan inträffat t.ex. mig. Jag är 21 år och har livet framför mig. Morfar var 84 år, han hade väl inte så mycket kvar, eller? Jag vet inte hur de tänker men jag tycker det är så orättvist. Morfar hade tid kvar i livet och han fick inget värdigt slut. Men bara för att man är gammal i Sverige så behandlas man som luft. De mänskliga rättigheterna försvinner som i grund och botten alla delar samma, oavsett ålder. Det är inte rätt att köra på en människa, men rättsväsendet verkar tydligen ha den uppfattningen, speciellt då man e gammal.

Kommentarer
Postat av: Tessan

så jävla sjukt.. <3 jag beklagar gummsan

2011-11-03 @ 12:21:08
URL: http://anntherese.tumblr.com
Postat av: Ibbe

Håller med Tessan, fy fan vad sjukt! Håller med dig helt klart Anna. Måste det alltid finnas bevis och vittnen till ett brott? Ska vi behöva ha kameror överallt på vägarna just för att spela in det som sker i varje sekund? Att denna person inte ens fick böter gör mig lika förbannad som dig.

2011-11-03 @ 13:59:32
Postat av: din skånska mimmi

har verkligen inga ord. blir så himla ledsen och förbannad. världens största kram härifrån..! ♥

2011-11-06 @ 23:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0