you have to be the change you want to see in the world

Jag bor i Skäggetorp, ungefär 3-4 km från Linköpings centrum. Skäggetorp är speciellt. Till utseendet ser det ut som vilken förort som helst men när man bor här och går runt i förorten så märker man vilken mångfald det är. Det är härligt att se. Ungar som leker med varandra där nästan alla kommer från olika länder. Mörkhyade, vita, mulatter springer runt tillsammans hand i hand och skrattar.

I Skäggetorp finns ett köpcentrum med lite av varje. Man hittar de typiskt svenska affärerna; Willys och Lidl, sedan finns ett brett sortiment med utländska affärer. Affärer som man inte hittar var som helst i Sverige. Arabiska affärer, afrikanska affärer, you name it. När jag går inne i köpcentrumet tror jag ärligt talat inte att jag bor i Sverige. Inte bara på grund av att majoriteten av människorna är utländska, utan för att hela stället har en utländsk touch som jag aldrig någonsin stött på i Sverige tidigare. Det är häftigt. Jag satt inne på biblioteket igår och studerade lite granna.Kulturmöten;  En Introduktion till kulturella studier(Jonas Stier). Passar ganska bra då man bor här.

Gick igenom Stiers olika sätt att betrakta kultur på. De allra flesta betraktar människor efter deras yttre beteenden och även på samma sätt då vi betraktar kultur, alltså då vi ser en människa från en annan kultur bete sig på ett visst sätt. När vi ser upprepande gånger att personen beter sig på samma sätt eller man ser en annan person från samma kultur bete sig på ett visst sätt, tar vi för givet att det är uttryckande för den kulturen, när det egentligen bara kan vara en tillfällighet. En kultur går inte att definiera, det är bara hur vi uppfattar den. Den går inte att ta på och vi som lever i den märker inte av den.
Kulturkulturkulturkultur. Det är en Kul-tur att vandra genom Skägget och se alla människor från olika länder. Jag trivs här medan andra av oss skulle tycka det var otäckt att bo på ett ställe där det finns så mycket mångdald.
Jag ser inte något otäckt i det, jag ser gemenskap. Jag vet däremot tt alla inte delar den uppfattningen med mig. Jag ska inte generalisera men det finns människor här i skägget, svenskfödda, som jag stött på, som klagar på alla dessa utlänningar.
En händelse jag var med om var på Willys då det stod ca fem somaliska kvinnor i slöja och skrek och gapade. Ingen tycktes förstod vad de sa, det som uppfattades utifrån var bara att de var arga på varandra, för så lät tonen på det som kom ut. De svenskar som gick förbi kollade snett på dem och bara skakade på huvudet.
När jag sedan ställde mig i kö sa en kvinna till mig - Såg du dem där kvinnorna?
- Vilka då frågade jag?
- De där svarta som skrek
- ehhh, jaaa, kvinnorna i slöja menar du?
- Herregud hur de beter sig i vårt land! Det är ju helt otroligt. Komma hit och skrika på detta sätt. Jag begriper mig inte på det. Men våra skattepengar ska de ha. Och själv har man knappt råd att leva på pensionen.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara henne och jag visste att vad jag än skulle komma till svars med så skulle jag inte kunna vända hennes åsikter. Jag blir ganska ledsen då jag tänker på hur dömande vissa människor är. Men det är också vårt sätt att placera in människor i fack för att det ska vara begripligt för hjärnan att placera de vi möter. Men det är också helt galet och jag önskade att det fanns ett sätt att öppna tankarna för alla trångsynta människor där ute. Jag ser rasism som gömmer sig överallt. Förakt mot dessa stackars människor som faktiskt inte gör något fel.

Jag skulle vilja komma på ett verktyg som fick människor att tänka om och se varje individ som den är, utan att döma från dennes tidigare bakgrund /slash/ kultur. Vi kommer ju alltid ha fördomar om andra oavsett om vi inte vill det. Det behöver inte ha bara med kulturen att göra, utan också en människas tidigare gärningar styr in i det hela. Vad vi säger kan skapa fördomar. Hur vi går. Hur vi äter. Allt vi gör.
Människor generellt sätt har väldigt svårt att bryta normer.

Vi är så genomdränkta med hur det ska vara i samhället, hur man beter sig och hur man inte beter sig. När någon gör något som VI inte skulle göra eller gör, blir vi ganska fundersamma. Antingen så accepterar vi personen med deras annorlunda normer och tänker inte så mycket på det eller så tar vi illa upp och tycker att det är jättekonstigt att man kan bete sig på det sättet. Den här kvinnan jag träffade i köpcentrumet försökte nog inte ens tänka att vi människor har OLIKA normer. Jag kan hålla med kvinnan att det inte hör till våra normer att stå och skrika och gapa i ett köpcentrum här i Sverige men när hon ser att de kommer från ett annat land borde man automatiskt förstå att de inte har samma normer som vi. Jag tycker inte att det är okej att skrika i ett köpcentrum, jag tycker det är ganska nonchalant eller rättare sagt lite läskigt, för diskussioner och sådant tar man väl hellre hemma isåfall? Men istället för att säga något så skakar folk bara på huvudet och drar sin egna lilla slutsats "Jävla invandrare, sluta sno våra skattepengar!".

Vi måste ju våga säga ifrån, för hur ska de annars ändra på sig? De vill bli accepterade precis som vi, men ska de bli det måste vi tillsammans bli en gemenskap och acceptera varandra för vart vi kommer ifrån. Vi måste acceptera det som är annorlunda lika mycket som vi måste säga ifrån till det vi tycker är fel. Det lönar sig inte att gå runt och tycka att invandrare måste ändra på sig, leva som vi gör etc. utan vill vi ha en förändringen måste vi göra något! Så våga bekanta er med en mörkhyad man på gatan, eller en kvinna med slöja, jag lovar er att det finns så mycket att ge och ta från varandra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0