Kött är inte nödvändigt - men det är gott... är det så övervägande?

Jag känner mig ganska tung efter en föreläsning som jag var på ikväll. Jag har aldrig varit på föreläsningar med anknytning till djurens rätt - men jag var beredd på att det skulle vara jobbigt. Gulliga Malin bjöd in mig på denna föreläsning som handlade om ett bokporträtt av författaren Pelle Strindlund
En inspirerande människa som i sin bok - Jordens herrar, beskriver hur 1700-1800-slaveri är slående likt det förtryck vi uttövar mot djuren idag.

Han gav tydliga liknelser, jämförelser och analyseringar. Det som slog mig mest var nog den svartmålning som människor bedriver gentemot veganer eller vegetarianer. Som om det vore något dåligt. Jag har nog aldrig sett det som något dåligt, däremot har jag tyckt att det har verkat jobbigt. Största anledning till det är att jag helt enkelt inte vill vara så kräsen gentemot mat, och jag tycker ju om kött. Men är det moraliskt mot djuren?
Många tankar for genom huvudet mitt och självklart var det berörande att inse vilka otroliga massmördare vi är. Människan är världens grymmaste varelse. Hur ska vi leva egentligen? Det är så komplext allt. Hur jag än konsumerar så är det omoraliskt som strider mot människans och djurens rättigheter.

Den svartmålning och de argument som används för att bedriva den brutala köttindustrin lät såhär:
" Kött är nödvändigt, utan kött klarar vi oss inte och vi lever kortare liv"
"Kött har vi ätit i alla tider, därför kan vi inte sluta med det"

"Utan köttproduktion förlorar vi massvis med jobb", på samma vis var det med slavar. Slavhandel behövs helt enkelt!
"Djur har inga känslor, så det är okej" , på samma vis sade man om svarta - "de är inte som oss vita"
"Djuren trivs tillsammans och får massvis med kompisar inne på fabrikerna" - jotack, for sure där de också kvävs av för litet uttrymme.

Det sjuka av allt var att dessa argument kom från sk. Intellektuella talare ; politiker, journalister, chefer för stora företag, och kändisar i övrigt.
Det sjuka av allt är att vi ofta hänger på, utan att reflektera i vad som egentligen sägs, kanske den allra vanligaste - vi har ju ätit kött i alla tider, då fortsätter vi med det.

Jag har för första gången i mitt liv känt att jag har fått insikt i varför människor väljer ett veganskt eller vegetariskt liv. Det är klart att jag har hört argument som - för djurens skull, för djurens rätt osv. Men på det sätt som Pelle Strindlund lägger fram det, skäms jag över att vara djurätare.
Mot sluter tillägger han att han tror att vi ALLA kan sluta äta animaliska produkter i framtiden - jag är tveksam mot det eftersom vi sällan har brytt oss om djuren. Däremot att öka medvetenheten om detta är framförallt viktigt tror jag.

Jag vet inte om jag ska bli vegetarian , jag har haft det i tankarna väldigt länge men efter den här kvällen har jag blivit mer och mer övertygad. Hur som helst har Pelle Strindlund verkligen fått mig att tänka till och beröra mig på djupet.

Läs hans bok eller gå på hans föreläsning om han någongång befinner sig i samma ort som du!




förvirrad tjej

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker då att en så smal tjej som du borde få i dig lite mera kött, hehehehe. Nä men skämtosido, ALLA vi kan sluta äta animaliska produkter i framtiden men få vill ju dö (det)! :p otroligt fin bild på dig också! :) blir lika glad varje gång jag ser på bilder på dig!

2012-03-03 @ 01:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0