rasism, kultur, religion, invandring, mångfald

MMMMMMMMMMMM de senaste dagarna har jag drabbats av en ypperligt trevlig förkylning tillsammans med en mängd plugg. Jag älskar följande begrepp just för att det är sådana begrepp som man diskutera in i evigheten, kanske särskilt religion och kultur.

Jag önskade att jag bara kunde svälja ett glas med kunskap just nu och känna mig fullärd, men livet är ett evigt lärande, inte sant ? :)


Just nu håller jag på att fokusera på rasism och främlingsfientlighet. Två begrepp som ofta ligger sammanvävda men som inte direkt är samma sak; rasism är ju faktiskt snäppet värre.
Tittade på American history X tidigare i veckan, en förskräckligt bra film som genomsyrar vilket problem rasismen har varit för svarta i USA. Men rasism kan ju faktiskt även förekomma andra vägen runt. Svarta som vill förinta vita.


Många får det där med rasismtitlen om bakfoten dock. Är man fördomsfull mot en viss folkgrupp kan man uppfattas som rasist. Kommenterar man invandringen i Sverige kan folk kalla en rasist; speciellt om man nämner något om att antalet invandrare bör minskar.


Faktum är att rasism endast blir äkta då det handlar om att man tror på ärftlighet hos raser; dvs att man ärver egenskaper från sin egen ras och att detta inte går att undgå. Sedan såklart få rasism urartar och man ser inte längre raser som människor och man ser inget fel med att döda dem.


Jag var med om en ganska lustig grej i veckan som fick mig att fnissa men samtidigt ta lite illa upp också. Jag har ju sedan någon vecka tillbaka inaktiverat min fb och har fått många frågor från folk under tiden. Bland annat att folk tror att det har hänt mig något eller att jag t.ex. skulle ha blockerat dem. Men så är inte självklart inte fallet. Hur som helst, en kille som är mörkhyad hörde av sig till mig med ett argt meddelande - varför har du blockerat mig på facebook? Jag sa till dig att alla i Sverige är rasister men du förnekade det men du har precis bevisat att det är sant. Har jag tvingat dig att vara vän med mig?


Ganska chockerande meddelande att få helt utan stöd, eller jag stödet var ju helt enkelt att han inte hittade mig på facebook - och då hade jag blockat honom!


Rasism är självklart ett stort dilemma och många lever med främlingsfientliga åsikter även om de inte har agerat utåt än, så är det viktigt att få bukt med åsikterna snarast - ni såg ju vad som hände i Norge t.ex.!
Människor urartar och kommer fortsätta göra det om vi inte sätter stopp för det. Vi måste våga säga ifrån tidigt och inte stå i bakgrunden och bara se på.



Kommentarer
Postat av: i

Bra skrivet Anna! :) Vi måste krossa rasismen! btw,fy f*n vad vacker du e!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2011-12-17 @ 21:26:35
Postat av: Anna

SNYGG ! och GOTT NYTT ÅR för tusan !

2011-12-31 @ 13:34:01
URL: http://annaahellgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0