mitt afrika

Skypade med min fina vän Ema för någon dag sen, en nigerian som jag träffade via min holländska vän Eline nere i Ghana. Jag tycker det är så värdefullt att ha kontakt med de jag träffar på mina resor, speciellt lokalbefolkningen, för de har så mycket att berätta. Ema har alltid mycket att berätta. Det är inte alltid jag förstår alla detaljer på grund av deras svåra accent, ändå tycker jag den nigerianska engelska är enklare än den ghanesiska, haha. Hur som helst, så berättade han mycket från sitt liv som jag inte har fått höra förräns nu. Han skulle lätt kunna skriva en bok om alla hans erfarenheter. Jag fascineras så fruktansvärt av alla afrikaner som har en sådan livsglädje och en sådan vilja till att kämpa för det som faktiskt är rätt och därför är jag optimistisk till utvecklingen i många afrikanska länder. Människorna är så mycket mer medvetna om deras rättigheter och det påverkar oerhört. 
 
Jag längtar tillbaka till Ghana så fruktansvärt ibland. Den kaotiska staden Accra, stränderna längs Cape Coast, de galna resorna med Tro-Trosen, marknaderna, kläderna, red-red(maträtt), fan-ice(bästa glassen i världen), mangon och annansen man levde på, enkelheten; duscha sig i kallvatten, tvätta kläderna med händerna, tända upp ljus då elektriciteten försvunnit, leva i nuet varje dag och komma bort från den stressade civilisationen här hemma i Sverige. Mest av allt saknar jag väl människorna. Alla leenden man möttes av längs gatan, alla ville bekanta sig med en.
 
En dag hoppas jag kunna åka tillbaka, men nu väntar andra resor först och jag får väl vara glad att det i alla fall är i Afrika! :) 
 
 
Är så underbart glad att jag träffat denna underbara människa som vill göra allt roligt tillsammans med mig. Hoppas att vi alltid kommer vara vänner älskade du ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0