Trade should be fair!

För ungefär två veckor sedan började jag arbeta på en värdsbutik i Linköping, ideellt. Min söta kurskamrat Kajsa bjöd in mig dit och det är verkligen underbart att engagera sig. Världsbutiker finns lite överallt i Sverige och det som kategoriserar dem är att de säljer varor märkta med bland annat, rättvisemärkt, fair trade, fair monkey.

De här symbolerna är rätt bekanta för de flesta av er, så jag tänker inte göra någon större presentation av respektive märke, men symbolerna uttrycker rättvis handel mellan konsumenter och de som är med och producerar varan. Då menar jag inte de stora producenterna utan individerna dvs. de som odlar varorna, syr, bygger etc, som de flesta är anställda i utvecklingsländer.
Det betyder att du som köpare och du som producerar varan får en rättvis deal. I u-länder finns det miljontals arbetare som har usla arbetsförhållanden som sjukt taskig lön och hemska arbetstider. I många fall förekommer det även barnarbete.

Märken som fair trade och fair monkey arbetar mot detta, för att gynna människor och skapa bättre arbets- och levandsvillkor. I världsbutiken hjälper vi dessa märken att bli större och gynna deras arbete. Fair trade är ett märke som har vuxit ordentligt och vi behöver få fram fler märken som sysslar med samma sak. I Affärer stödjer vi därför märken som inte riktigt har kommit lika långt som Fair trade och som förhåller sig till de internationella kritererna för rättvis handel, men som ändå är på god väg.

I Ghana kom jag i kontakt med ett märke som hette Global Mama. De arbetade i synnerhet till att hjälpa förtryckta kvinnor i Afrika genom att ge dem arbete och rättvisa löner att kunna försörja sig på. Som ni säkert vet är det oerhört svårt att försörja sig som kvinna i länder som Ghana. Vägen till utbildning kostar massor med pengar vilket de flesta inte har råd med och därför väljer de flesta familjer att satsa på männens utbildning. Detta leder i sin tur till att flickor som redan är i tonåren, stannar hemma och tar hand om hushåll och hjälper mamma i hemmet. När det blir dags för flickorna att skaffa jobb är arbetsmarknaden dominerad av män och de jobb som finns att erbjuda är ofta lågutbildade jobb som försäljare som inte ger någon lön alls. Lönen för en kvinna skiljer sig dessutom rätt stort från männens, trots att de besitter samma arbete.

I vissa arbeten i Sverige råder det skillnad i lön mellan kvinnor och män, men i länder som Ghana går det inte att jämföra det med Sveriges situation. Enda sedan jag landade på hemmaplan i Sverige har jag varit intresserad av Afrikas handel. De erbjuder fantastiska produkter som vi inte kan komma i närheten av. Hantverk och textiler som bara afrikaner vet hur man gör jobbet. Dessa arbeten betalar vi ingenting för på plats, medan i Sverige skulle det värderas betydligt högre. Hantverk som t.ex. sameslöjd är ju något vi verkligen får betala för, medan i Ghana fick jag en "egen"sydd klänning för 90 kronor + tygpris. I Sverige skulle du få betala en tusenlapp, om inte ännu mer.

Kort och gott ; vi lever i en sjuuuuuukt orättvis värld.

Igår träffade jag en man på torget i Linköping som sålde afrikansk konst, lite hantverk och även smycken. Han uttryckte en sådan glädje som många afrikaner gör och omfamnade mig med världens leende och sa ; HELLO MY FRIEND. Han ville såklart sälja några av sina produkter men med tanke på hur mycket afrikanskt jag äger så ägde jag in princip det mesta han sålde redan. Hans försäljning gick till välgörenhet i Senegal vilket jag kanske inte helt ville tro på, men som jag såklart hoppades att det gjorde.

Den attraktion som Afrika besitter är enorm och jag drömmer att en dag kunna få hjälpa till och gynna befolkningen. En dröm som jag har tänkt på väldigt länge och som jag hoppas kunna utveckla så småningom. Därför är det ett ypperligt tillfälle att ha börjat jobba i världsbutiken, det är hur kul som helst!
Igår gjorde vi om skyltfönstret i affären för att göra ett större intryck för människor som går förbi. Det är trots allt ett ganska dåligt läge på butiken och ibland kommer det inte in en kund på över en timme, så det är lite tråkigt, men med marknadsföring går ju allt!

Vi säljer helt underbara produkter; choklad(bäst av allt!), sylt, te, kaffe, nötter, ris, kakao, kryddor, leksaker, sjalar, väskor, plånböcker, tvättnötter(ja, nötter som man tvättar med!), tvålar, smycken, skålar, meeed meeeera..
Det enda jag saknar är produkter från Afrika som verkligen visar Afrikas karaktär och stil. Global Mama kanske? Ett nytt projekt kanske?  I HOPE SO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0