jämställdhet

Håkan kom in och bad mig tända lite ljus. Jag gör sällan det, men måste medge att det är sjukt mysigt! Som att ett hopp tänds på något sätt. Ska absolut börja göra det oftare!

Jag var på föreläsning idag. Två st minsann. Den första handlade om miljöpolitik och Fn som aktör, vilket var en helt okej föreläsning, men ingenting som jag häpnade över eller som lämnade mig med ett stort gap. Den andra föreläsningen handlade om feminism och om feminism handlar om mänskliga rättigheter eller är det helt enkelt manshat det handlar om? Gudrun Schyman talade och hennes ord fångade jag som en dammsugare. Åh vilken talare! Helt fantastisk! Jag har varit på andra föreläsningar med UF där andra politiker talat från bland annat FP och Moderaterna - också dessa har varit helt fantastiska på att tala och det är väl det en politiker har som talang eller begåvning. De kan övertyga minsann.

Gudrun Schyman är partiledare för Fi, feministiskt parti som vill agera för att öka jämställdheten mellan kvinnor och män. Jag tror att många ser partiet som extremt vänsterlagt och som bara fokuserar på kvinnor. Min åsikt är att JA, det är extremt och det tar upp så många aspekter som tyder på hur mansdominerat Sverige faktiskt är och ändå talar vi om Sverige som ett jämställdt land. Schyman nämnde gång på gång att jämställdhet inte handlar om åsikt som många kanske skulle vilja kalla det. Att tycka att Sverige är ett jämställt land är ingen tyckofråga eller en åsikt, för bygger den på sanning? Nä, Sverige har aldrig varit ett jämställt land. I förhållande till många diktaturländer så ligger dom högre upp i jämställdhetsutvecklingen men de är långt ifrån jämställda. Det är bara att kika på vilka undersökningar som helst ute i arbetslivet, i hemmen, inom politiken, inom näringslivet, etc. Jämställdhet bygger på kunskap, inte åsikt. Det är ett mål som man genom kunskap kan jobba sig mot.
Gudrun förklarade hela maktsystemet, hur vi är uppdelade i klasser och att i varje klass domineras av männen.

Det handlar inte om att de är i majoritet, utan snarare att så här ser det ut. - De har makten. Beroende på om vi vill acceptera det systemet sitter i oss själva. Vill vi att det ska vara jämställt i Sverige så ska vi göra vår plikt att det blir det - bryr vi oss inte och gör ingenting så betyder det att vi accepterar systemet som det är.

Något som jag häpnade över var diskussionen om homosexualitet och en kille frågade varför homosexuella killar diskrimeras mer än homosexuella tjejer? För verkligheten ser ju faktiskt ut så. Det sker mer diskrimeringar och våld mot bögar. Jag har inte riktigt tänkt på den orsaken men Schyman förklarade det så väl att det beror på att heterosexuella män "hotas" av den nuvarande könsfördelningen, den rådande sexualiteten och männens sk. dominanta roll. Männens bild i samhället rubbas ju och hur en man ska vara försvagas då homosexuella killar upptäcks! Om man jämför det med tjejerna, vi känner inte det där hotet på samma sätt. Det är självklart att det diskrimeras på olika håll men inte alls på samma skala, just på grund av det där männen-har-makt-tänket. Männen är högst upp och kvinnorna är längst ner, så varför skulle homosexuella tjejer då vara ett hot för oss kvinnor? Av den anledningen bryr vi oss betydligt mindre.

Politik är enligt mig som bäst när det kommer till jämställdhetsfrågor. Mitt brinnande intresse för rättvisefrågor, mänskliga rättigheter är i fokus och då lyssnar jag intensivt! Det är synd bara att partiet "Fi" har fått väldigt liten uppmärksamhet men jag förstår också varför, eftersom partiet har fått bilden som just "manshatare" eller "extrema feminister", men det handlar inte om att hata män, det handlar om att partiet visar hur jämställt det är i Sverige och hur långt ifrån vi är det mål som många av oss vill ha. Jag tror inte partiet kommer få någon ledande ställning i Sveriges regering, men jag hoppas att de kommer in i riksdagen en dag så att frågorna tas upp mer än vad de gör idag!

Men för att de ska göra det krävs det nog en ny propaganda som talar tydligt för partiets riktiga ändamål och syfte - för jag misstänker att många har fått bilden av partiet om bakfoten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0